Bézier-görbék
Az alábbi részben megtanulunk Bézier-görbéket rajzolni. Az Inkscape programban a Bézier görbéket négy pont egyértelműen meghatározza. Közülük kettő a görbe kontrollpontja, kettő pedig a csatlakozási pontja,vagy végpontja. A kontrollpontok a végpontokkal párt alkotnak, így azt lehet mondani, hogy két pontpár egyértelműen meghatároz egy Bézier-görbét, a pontpárok pedig olyanok, hogy a pontpár egyik pontja, a végpont, a másik pontja pedig a kontrollpont (Kisantal, 2014).
Végpontok és kontrollpontok Több Bézier- görbe csatlakoztatása
Forrás: Kisantal, 2014, 190.o Forrás: Kisantal, 2014, 190.o.
Ha két vagy több Bézier- görbét csatlakoztatunk egymáshoz, akkor is Bézier- görbét kapunk, csak összetettebbet mint az előző. Egy négyzet jelöli a csatlakozási pontokat. A Bézier- görbék egyenletesen csatlakoznak egymáshoz, a csatlakozás típusát azonban változtathatjuk (Kisantal, 2014).
Bézier- görbe rajzolásához használjuk a Bézier- görbék és egyenes vonalak eszközt, (SHIFT+F6). Kattintsunk egyet a lapra az egér bal gombjával, így létrehozzuk a görbe egyik pontját (kezdőpontját). Ezek után, ahogy mozgatjuk az egeret, a lapra egy rózsaszín egyenes vonalat húz. Ha még egyszer rákattintunk a bal oldali egérgombbal, akkor egyenes vonalat húz az előzőleg lerakott kezdőpont és a mostani pont közé. Tehát így lehet létrehozni egyenes szakaszok létrehozásának unióját. Láthatjuk, hogy az egyes szakaszok felfoghatók speciális Bézier- görbéknek is. Amennyiben le szeretnénk zárni a láncot, a lezárásra az ENTER vagy az egér jobb oldali gombjának kattintása szolgál (Kisantal, 2014).
Ha ezzel megvagyunk, rajzoljunk valódi Bézier- görbét. Ahogy az előzőekben is csináltuk, fogjuk az egerünket és a bal oldali gombjával kattintsunk egyet a lapon. Ezzel a kattintással létrehoztuk a görbe kezdőpontját. Ezután ne engedjük fel a bal oldali egérgombot, hanem annak lenyomásával húzzuk az egeret. Ezzel jelöljük ki a kontrollpontot. Ha úgy látjuk, jó helyen van a kontrollpontunk, engedjük el az egér bal oldali gombját, majd húzzuk tovább az egeret a rajzolni kívánt görbe szerint. Ekkor a görbe színe rózsaszín. A következő csatlakozási pont lerakásához szintén kattintsunk egyet a bal oldali egérgombbal, és ne engedjük fel,rakjuk le a kontrollpontot is a felületre. Ezt addig folytassuk,míg meg nem kapjuk a kívánt görbét. Ha úgy gondoljuk, hogy elkészültünk a görbékkel, nyomjunk egy Entert, vagy az egér jobb oldali gombjával kattintsunk egyet (Kisantal, 2014).
Ha látni szeretnénk a Bézier- görbe kontrollpontjait, csomópontjait, jelöljük ki a görbét, majd kattintsunk a
láncok szerkesztése csomópontok által (F2) eszközre. Ekkor láthatjuk a görbének az összes csomópontját. A SHIFT gomb segítségével jelölhetjük ki a csomópontokat. Ha a kontrollpontok távolságát és helyét szeretnénk megváltoztatni, számolnunk kell azzal, hogy a görbének a görbülete változik, vagyis változik a csatlakozás típusa (Kisantal, 2014).
Egyenesből görbére a SHIFT+U, görbéből egyenesre a SHIFT+L billentyűk lenyomásával lehet változtatni. Amennyiben a lapon csak pontokat szeretnénk elhelyezni, akkor a bal oldali egérgomb lenyomása mellett lenyomjuk a CTRL gombot is. Ekkor a pontokat nem kötjük össze egyenessel/görbével. A körvonal és kitöltés beállításához nézzük meg az "alakzatok kitöltése és körvonala" lapot. Más-más kitöltést kaphatunk a kitöltési szabály változtatásával (Kisantal, 2014).
